Socialpedagog-

utbildningen

Vår socialpedagogutbildning är för dig som:

• vill utveckla en professionell socialpedagogik
  • vill utvecklas som person i grupp tillsammans med andra
  • vill arbeta med normkritik
  • vill arbeta med människors hälsa

På vår utbildning får du:

• teoretiska och praktiska färdigheter inom socialpedagogikens yrkesfält
  • stöd och handledning både i grupp och individuellt för att möta och hantera utmaningar inom socialpedagogyrket.
  • utveckla ledarskapsförmågor genom att designa och leda aktiviteter samt pedagogiska upplägg både individuellt och i grupp.

Utbildningens profil och samverkan

Profilen för vår socialpedagogutbildning är ungdomsarbete och makt & normer.

Socialpedagogutbildningen läser flera moment tillsammans med Fritidsledarutbildningen. Vår kursplan utgår från styrdokumentet Normerande utbildningsområden framtaget av organisationen BALSAM.

Behörighetskrav

Studierna till socialpedagog är på heltid. Räkna med att behöva lägga 40 timmar per vecka.

Socialpedagogutbildningen är en eftergymnasial utbildning och för att bli antagen behöver du ha grundläggande behörighet för högskola. Utbildningen är två år lång.

Är du osäker på vad grundläggande behörighet är? Det finns varianter, men en grundläggande regler är att du har en gymnasieexamen (ej samlat betygsdokument) eller examen från folkhögskola. Samtliga gymnasiegemensamma ämnen krävs, inklusive svenska 3 och engelska 6. Har du äldre betygsdokument eller utbildning utförd på annat sätt? Ta ett läsbart foto eller scanna in dokumentet och kontakta oss för bedömning.

Öppet hus 26 mars

Vill du veta mer om utbildningen? Besök vårt öppna hus tisdag 26 mars kl. 15-17. Ingen anmälan behövs, bara att dyka upp på skolan. Fraktflygargatan 16 i Skarpnäck.

Fakta om Socialpedagogutbildningen

På socialpedagogutbildningen på Skarpnäcks folkhögskola arbetar vi med att utbilda socialpedagoger för socialt arbete i en värld som ställer flera olika utmaningar på människan, både den professionella yrkesarbetaren såväl som den människa en möter i det sociala arbetet.

Här kan du läsa mer och se hela vår kursplan.

Vem kan söka till utbildningen?

Kravet är grundläggande behörighet för högskola. Detta förklaras med på denna sida.

Gör en ansökan

Se till att scanna in dina bilagor i bra kvalitet. Betyg och personbevis måste bifogas. Följ därefter instruktionerna som framgår på ansökningssidan.