Ansök till Svenska som andraspråk grund

Här kan du söka till kursen Svenska som andraspråk.

Tryck på länken längst ned på sidan för att skapa ett konto i ”SchoolSoft”.

När kontot är färdigt kan du göra din ansökan.

Att bli antagen på kursen/få en plats på kursen

Det är viktigt att du har läst informationen om kursen. Informationen finns på skolans hemsida.

• Du måste kunna studera på heltid för att bli antagen på kursen. Arbetet i skolan + skolarbetet hemma motsvarar 40 timmar per vecka. Arbetet i skolan kan inte bytas ut mot mer arbete hemma.

Det är viktigt att du har fyllt i alla uppgifter i din ansökan. Om det saknas uppgifter kan vi inte bestämma om du blir antagen eller inte blir antagen.

• Om du inte har studerat på SFI D-nivå måste du berätta hur du har gjort för att få kunskaper i svenska som motsvarar SFI D-nivå.
  • Berätta alltid varför du vill gå på kursen. Vi vill att du skriver den texten utan hjälp av någon annan.

Vi kallar alla som har studerat på SFI D-nivå eller har motsvarande kunskaper i svenska till en träff med information, test och intervju. Träffen tar 1-2 timmar.

• Efter träffen beslutar kollegiet (alla lärare på kursen) tillsammans vilka som ska antas.
  • Alla som söker till kursen får mejl eller brev med besked om personen är antagen eller inte är antagen.
  • Personer som har blivit antagna behöver lämna besked till skolan så snart som möjligt och tacka ja eller nej till sin plats.

Vi prioriterar att anta personer som har tydliga mål med studierna i svenska och som planerar att studera minst ett läsår (två terminer). Det kan till exempel vara:

• Personer som har ingen eller kort utbildning från sitt eget land och som vill studera för att i framtiden kunna få grundskolebehörighet eller gymnasiebehörighet.
  • Personer som vill få mer kunskaper i svenska för att få bättre möjligheter att få ett jobb de trivs med.
  • Personer som har minst gymnasieutbildning från sitt eget land och som vill få mer kunskaper i svenska för att kunna fortsätta studera i Sverige.

Länk till ansökan:

Vill du ha hjälp med ansökan? (Men testa själv först)

Ring expeditionen 08–586 471 00 om du har frågor eller behöver hjälp att göra ansökan.

Eller fyll i detta formulär så kontaktar vi dig så snart vi har möjlighet.